MENU
Aula_close Layer 1

Er dit barn skoleklar?

Dette er ikke en afkrydsningsliste, men relevante spørgsmål, der bør tages med i overvejelserne om, hvorvidt jeres barn er klar til at gå i 0. klasse. 

  • Trives dit barn med at sidde stille i længere tid med f.eks. bøger, puslespil, at tegne?
  • Er dit barn nysgerrigt og viser interesse for at vide mere?
  • Kan dit barn vente på, at det bliver dets tur og kan det klare f.eks. at tabe i spil?
  • Viser dit barn hensyn over for andre børn?
  • Kan dit barn lytte til højtlæsning uden at tabe koncentrationen?
  • Kan dit barn forstå og udføre en fælles besked?
  • Kan barnet selv klare toiletbesøg, af- og påklædning samt binde snørebånd?
  • Kan dit barn følelsesmæssigt klare at sige farvel til dig?
  • Er du/I klar til at sende jeres/dit barn i skole?
  • Er du/I i tvivl om, om barnet er klar til at komme i 0. klasse, så tag en samtale med pædagogerne i barnets børnehave og lyt til deres råd.

Beskrivelsen skal under ingen omstændigheder forstås som et krav til barnet om at kunne eller hundrede procent at være i stand til at honorere alle udsagnene. Beskrivelsen skal derimod være en hjælp til børnehaver og forældre om, hvad man kan arbejde med og vurdere på, når det skal afgøres om et barn er parat til at komme i skole eller vil have bedst af at vente et år. 

Børnehaverne har rollen som rådgiver overfor forældrene. Det er derfor vigtigt, at børnehaverne har et værktøj, som de føler de kan bruge, såvel i det daglige arbejde med børnene, som i rådgivningssituationen overfor forældrene. 

For skolen drejer skolestarten sig om at alle børn befinder sig godt og i deres udvikling er modtagelige for undervisning, både af hensyn til dem selv og til de andre børn i klassen. 

Hvis alle børn i en klasse kan leve op til de fleste af udsagnene, vil skolegangen for det enkelte barn være en god oplevelse og en passende udfordring. Skolen vil fortsat skulle differentiere undervisningen, idet børnenes fortsatte udvikling ikke vil følge samme takt.