Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

7.-9. klasse

7. - 9. klasse på Vestre Skole 

» Skolen i Centrum « 

 

 VI TILBYDER DE BEDSTE MULIGHEDER 

- med en lang tradition for udvikling 

 

Byskole med landsbylignede forhold. 

Som byskole bruger vi ofte lokalområdets grønne arealer. Vi lægger stor vægt pa , at eleverne kommer rundt i Odense pa  cykel eller pa  ga ben, og vi bruger ofte midtbyens kulturelle tilbud.  

VI VIL, SKAL OG KAN tilbyde noget bedre. 

Vi vil tilbyde noget anderledes, noget mere og noget bedre! Vi vil sikre afsæt for fremtiden. Vi har tradition for høj faglighed og arbejder for at være en attraktiv skole i forhold til social trivsel.  

 Trivsel og dialog giver gode klasser. 

Hvert år modtager vi mange nye elever til 7. årgang. Vi har stor erfaring i at få de nye klasser til at fungere optimalt – bl.a. gennem et intensivt introduktionsforløb med “intro-ture”. 

Løbende evaluering.  

For at alle i en klasse skal kunne udvikle sig optimalt, er det nødvendigt, at hver enkelt elev føler sig tilpas og trives godt. Vi arbejder med en systematisk, løbende dialog og evaluering, der sikrer optimal trivsel og høj faglighed.  

 Gode rammer for læring og fællesskab. 

Vi tilbyder store og lyse klasseværelser og fællesrum, moderne naturfagslokaler, It-faciliteter med chromebooks til alle.  Elev-lockers med el-stik og kodela s. Idrætssal til 7. årgang i frikvarterne og en helt ny kunstgræsbane og meget andet. 

 

 

VI STILLER KRAV - fagligt, personligt og socialt 

 

Positive krav giver udvikling.

 At ”stille krav” lyder for nogle måske ikke umiddelbart positivt. Men vi ved af erfaring, at mennesker udvikler sig bedst, når der bliver stillet krav til dem.  Hvis man stiller tydelige og positive krav, så udvikler hver enkelt elev sine evner optimalt - og ikke kun fagligt, men også personligt og socialt. Eleverne finder en styrke og et selvværd, der også har direkte indflydelse pa  deres sociale kompetencer og respekt for hinanden. 

Vi stiller krav til os selv .

Vi stiller også krav - ikke kun til eleverne, men også til forældrene i forhold til et godt skole-hjem-samarbejde. Og vi stiller krav IKKE MINDST til os selv!  På den ma de skaber og vedligeholder vi læringsmiljøer med fuldt fokus pa  den enkelte elevs faglige, personlige og sociale udvikling.

 

 

 Uddannelse for livet

Det rigtige uddannelsesvalg 

 Vi har intensive forløb i 7.-, 8.- og 9. klasse med ”Job og uddannelse”, hvor eleverne via uddannelses- og fordybelsesdage samt projektarbejder ”tester” deres interesser og muligheder i forhold til en fremtidig ungdomsuddannelse.  

I 8. klasse har eleverne en hel uddannelsesuge rettet mod erhvervsuddannelserne, hvor de som “brobygning” besøger relevante skoler. Eleverne kan også komme  jobpraktik i en uge, hvor de fornemmer, hvad det vil sige at være pa  en arbejdsplads.

 

 Fokus på det ”hele menneske” 

I 7. - 9. klasse går de unge igennem en vigtig fase i deres personlige udvikling, hvor de er ”på vej videre”. Det er vigtigt, at deres skoleliv fungerer godt, at de kan udnytte deres evner bedst muligt.  Vi taler ikke kun rent ”skole-fagligt”. Man skal også kunne begå sig blandt andre, være en god kammerat, kunne samarbejde, kunne ”performe”, når det gælder. 

Vi sigter således mod at gøre den enkelte elev til et ”helt menneske”, der både fagligt, personligt og socialt er helt klar til videre uddannelse og livet efter grundskolen. Derfor har vi fortløbende fokus på trivsel som en nødvendig forudsætning for optimal indlæring. Vi har endog trivsel som fag på skemaet.  

 

Valgfag  på 7. årgang.  

Eleverne skal vælge et toårige obligatoriske praktiske/musiske valgfag, der afsluttes med en prøve. På Vestre Skole tilbydes Madkundskab, Håndværk og Design, billedkunst og musik 

 I 9. klasse intensiverer vi målsætningsarbejdet med individuelle samtaler opfulgt af en uddannelsesuge og brobygning - primært rettet mod de gymnasiale uddannelser. Dette gøres med henblik på, at den enkelte elev er bliver afklaret i forhold til egne styrker og muligheder.  

 

Uddannelsesparathedsvurdering.

Den første parathedsvurdering laves på baggrund af de standpunktskarakterer, som din søn/datter har fået i løbet af efteråret i 8. klasse, samt vurderingen af de personlige og sociale forudsætninger.  

 

 

Klassedannelsen.

Klasselærerne fra vores to skoler danner klasserne pa  baggrund af deres indgående kendskab til hver enkelt elev.  Målet for denne proces er, at der dannes velfungerende og bredt funderede klasser, som bliver dannet pa  baggrund af elevernes forskellighed pa  det faglige, personlige og sociale plan og deres interaktion med hinanden. 

Kriterierne er: 

  • Institutionernes vurdering vedrørende kammeratskabsrelationer og elevstyrker bruges i klassedannelsen.
  • Oplysninger eksempelvis fra PPR og forældre om forhold, der skal tages særlige hensyn til.  
  • Eleven blandes så ligeligt som muligt.  - en lige kønsfordeling, at elever med særlige behov fordeles hensigtsmæssigt 
  • De afgivende læreres vurdering vedrørende kammeratskabsrelationer og  elev-styrker bruges i klassedannelsen.
  • Ved sidste skole/hjemsamtale i 6. klasse oplyser eleven og forældrene om forhold de mener, bør indgå i klassedannelsen.  

 

Fællesaktiviteter 

Elever fra A løkkeskolen har madkundskab om mandagen og elever og lærere har mulighed for at mødes i frikvarterer pa  Vestre Skole. 

Der vil i løbet af skoleåret være flere fællesdage for 6. årgang.  

Skuespil på Åløkkeskolen i efteråret, hvor Vestre Skole er inviteret.

Skuespil på Vestre Skole i marts, hvor Åløkkeskolen er inviteret. 

Socialt fælles arrangement i juni. 

Klasserne mødes med deres kommende klasselærer et par timer i juni måned på Vestre Skole.

 

Forældremøde.

Vi inviterer til fælles forældremøde medio juni 2021 kl. 19 - 21 i  gymnastiksalen pa  Vestre Skole  Pa  mødet præsenteres klassernes  kommende klasselærere.   

 

VESTRE SKOLE, EN GOD OG RUMMELIG SKOLE 

Vestre Skole er en byskole med landsbylignede forhold, hvor vi  arbejder med bedre læring gennem tryghed og nærvær.  

Skolen har 370 elever fordelt pa  18 klasser. Skolen har 2 spor. Vores overbygning har 3-spor, da vi modtager elever fra A løkkeskolen i 7. klasse. 

Vestre skole har en stærk faglig og social kultur, hvor fællesskab, tryghed og respekt er nøgleværdier. På vores skole bliver børnene set og anerkendt.  Og de oplever at  være en del af et forpligtende fællesskab. 

Vestre Skole er overbygningsskole for Åløkkeskolen. På årgangene fra 0. - 6. klasse arbejder vi derfor på, at vores elever pa  tværs af skolerne, har kendskab til  hinanden. Mindst 2 gange om a ret mødes eleverne pa  tværs af skolerne pa  enten  Vestre Skole eller Åløkkeskolen for at være sammen i faglige og sociale aktiviteter. 

Vestre skole er en udviklingsorienteret skole, hvor  pædagogisk og fagligt engagement sættes i  højsædet. Skolen er præget af en positiv  ånd, hvor samarbejdet mellem pædagoger  og lærere er en naturlig del af hverdagen. 

På Vestre skole er vores ambition: 

  • At vi sikrer, at vore elever på alle  alderstrin fa r mulighed for at udnytte deres potentiale for at lære fuldt  ud både fagligt og menneskeligt 
  • At vi giver rum og mulighed for læring  på et højt fagligt niveau med vægt på musisk/kreative arbejdsmetoder.  

 

Vi lægger stor vægt pa  et trygt skolemiljø med et  godt og tæt samarbejde mellem skole og forældre.  

Pa  vores byskole kender alle hinanden, og her er vi gode til at respektere og ikke mindst gode til at passe pa  hinanden. Det skaber et skolemiljø, hvor vi kan styrke og udvikle børnenes faglige og sociale kompetencer. 

Vi mener, at alle børn har ret til en rummelig skole,  hvor de føler sig trygge og som en del af et fællesskab, hvor de møder anerkendelse, og hvor de lærer. 

Fremtiden skal skabe et samfund for alle, og det ma  læres et sted – nemlig i vores fælles skole. Folkeskolen - Vestre Skole. 

 

Vestre Skole - Roersvej 10 - Odense C - tlf.: 63 75 33 00 - mail: vestre-skole.buf@odense.dk 

Dokumenter

Folder 7.-9. klasse 2020-2021 pdf_1.pdf

Shape Created with Sketch.